January 19th, 2025, 6:20 pm
Actually the few fiction books by popular Norwegian authors I’ve read had very long sentences with many commas. By the English rule one such sentence should be split into the number of commas + 1 sentences.
“Helt stiv og på vakt, og jeg har sett det før, at en hund kan både kjenne og vise skyldfølelse, og som med de fleste av oss var ikke det noe den likte, særlig ikke når eieren begynte å snakke til den i en nesten barnslig tone som sto dårlig til det værbitte, furete ansiktet til en mann som uten tvil hadde vært ute en vinternatt før og håndtert gjenstridige ting, kompliserte ting i motvind med motstand og høy egenvekt, det kjente jeg da vi tok hverandre i hendene.”
==>
Helt stiv og på vakt. Jeg har sett det før: en hund kan både kjenne og vise skyldfølelse. Som med de fleste av oss, var ikke det noe den likte. Særlig ikke når eieren begynte å snakke til den i en nesten barnslig tone. Den tonen sto dårlig til det værbitte, furete ansiktet til en mann som uten tvil hadde vært ute en vinternatt før. Han hadde håndtert gjenstridige ting. Kompliserte ting i motvind, med motstand og høy egenvekt. Det kjente jeg da vi tok hverandre i hendene.